Pensioen is een breng product
Hoewel pensioenfondsen en pensioenverzekeraars hun uiterste best doen om deelnemers te laten inloggen in portalen en daar informatie te halen en keuzes te maken, loggen deelnemers nauwelijks in. De stap is te groot. Dat heeft er voor een groot deel mee te maken dat het gevoel overheerst dat pensioen (te) ingewikkeld is. Deelnemers denken dat ze het toch niet begrijpen of erger, dat ze op termijn niets krijgen. Dat pensioenuitvoerders enorm veel geld gestoken hebben in steeds duidelijkere en beter werkende portalen, ten spijt.
De sleutel naar pensioenbegrip en pensioenbewustzijn is doceren en doseren. De drempel van ‘te ingewikkeld’ en ‘begrijp ‘t toch niet’ kan alleen door mondelinge uitleg en toelichting weggenomen worden. Geen vakjargon, geen pensioenwetenschap, maar een praktische en gedoseerde uitleg. Als die eerste stap gezet is, blijkt het inloggedrag van deelnemers positief te veranderen.
Hoe kan pensioen naar deelnemers gebracht worden?
- Collectieve bijeenkomst (eventueel per doelgroep)
- Pensioenspreekuren
- Info bij indiensttreding