Vrachtwagenchauffeurs in Spanje mogen niet langer hun goederen zelf laden en lossen
Vanaf september dit jaar mogen vrachtwagenchauffeurs in Spanje hun goederen niet meer zelf laden of lossen. Dit geldt overigens ook al in Portugal. Het niet naleven van deze wetgeving kan leiden tot een boete tussen de € 4.000,- en € 6.000,-.
Dit geldt voor alle (dus ook buitenlandse) chauffeurs op Spaans (en Portugees) grondgebied met vrachtwagens van meer dan 7.5 ton.
Net als in vele andere Europese landen is er een groot tekort aan chauffeurs. Met deze wetgeving probeert de Spaanse overheid chauffeurs te enthousiasmeren en ook een nieuwe doelgroep aan te spreken, namelijk chauffeurs die zelf niet kunnen laden en lossen.
Wat betekent deze wetswijziging voor de aansprakelijkheid van schade tijdens het laden en lossen in Spanje?
Er is geen eenduidige regeling in het CMR verdrag of in het Nederlands recht (Boek 8 BW) die hierop toeziet. Er staat bijvoorbeeld niets in over wie moet laden en lossen. De Algemene Vervoerscondities ('AVC') die vaak in Nederland gelden bepalen wel dat de afzender in beginsel de goederen dient te laden, stuwen en lossen. Echter, dit wordt in internationaal verband minder vaak van toepassing verklaard.
Check uw overeenkomst (of laat deze door ons checken) en bekijk wie er verantwoordelijk is voor het laden en lossen in Spanje (en Portugal).